„Emocjonalność, samodzielność, kreatywność”
W naszym przedszkolu dużo uwagi poświęcamy pracy psychoedukacyjnej ukierunkowanej na wzajemne kontakty, rozwiązywanie konfliktów i rozwijanie świadomości emocjonalnej dzieci. Podstawowymi narzędziami w tych działaniach są:
- rozmowy
- rysowanie
- odgrywanie scenek
- naturalne sytuacje występujące w grupie
Każdy konflikt może być pretekstem do nauki i rozmowy. Nauczyciel wspiera wtedy wszystkie strony dialogu w wyrażania siebie i wzajemnym słuchaniu. Ponadto organizowane są specjalnie zaplanowane sytuacje, które sprzyjają rozwijaniu inteligencji emocjonalnej i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Dzieci bardzo szybko uczą się wyznaczania własnych granic w kontaktach i używania zwrotów typu „Nie zgadzam się!” itp. W tej pracy największe znaczenie ma postawa nauczyciela, jego autentyczność w kontaktach, powstrzymywanie się od ocen i wysoki stopień samoświadomości. Dlatego nasi nauczyciele i asystentki systematycznie uczestniczą w szkoleniach rozwijających te umiejętności.
Postawa twórcza pozytywnie wpływa na:
- samoocenę dziecka
- rozwój jego aktywności
- stosunek do problemów
Dlatego w Rodzinnym Przedszkolu wykorzystujemy techniki twórczego myślenia. Pozwalają one na uczenie się modyfikacji rzeczywistości, rozwijanie umiejętności elastycznego myślenia oraz rozwiązywania problemów. Przykładami takich technik są: burza mózgów, lista atrybutów, przekształcenia, podobieństwa, diabeł i adwokat, 1000 definicji, bricolage (łączenie różnych technik i rzeczy ze sobą niepowiązanych).
Psychoedukacja – prace dzieci Family Pre-School
Poczucie ważności dziecka stymulujemy poprzez wzmocnienia pozytywne, kontakt emocjonalny i celowo planowane sytuacje, np.:
- wystawa wyników jego twórczości i aktywności edukacyjnej
- uroczyście obchodzone urodziny
- codzienne rozmowy o samopoczuciu, planach, marzeniach itp.